
donderdag, november 07, 2002
Sophia Loren heeft een aanbod van het magazine Playboy voor een reeks naaktfoto's afgewezen. Op een eerste aanbod van € 130.000 zou de 68-jarige Italiaanse actrice en Oscarwinnares volgens het Franse weekblad Express gereageerd hebben met de vraag: "Waarom zo weinig geld?"
Prompt verdubbelde Playboy het bod maar ook dat was nog niet voldoende om Loren over de streep te trekken. Deze keer haalde ze echter andere redenen aan. "Ik ben een oude vrouw en een moeder. Mijn jongens zouden sterven als ze de foto's zien". Haar zoon Carlo is 34. Eduardo is 29 jaar oud.
Bron: Het Belang van Limburg.
Prompt verdubbelde Playboy het bod maar ook dat was nog niet voldoende om Loren over de streep te trekken. Deze keer haalde ze echter andere redenen aan. "Ik ben een oude vrouw en een moeder. Mijn jongens zouden sterven als ze de foto's zien". Haar zoon Carlo is 34. Eduardo is 29 jaar oud.
Bron: Het Belang van Limburg.
Het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie (NIOD) maakt nog dit jaar 3000 foto's uit de Tweede Wereldoorlog digitaal beschikbaar. Internetters kunnen ze gratis bekijken en tegen vergoeding downloaden.
Het is een selectie uit de totale collectie oorlogsfoto's die het NIOD in bezit heeft. De 3000 foto's zijn nog maar een begin. Hoeveel er uiteindelijk op het internet zullen komen, staat nog niet vast. Voorlopig in elk geval niet alle 100.000, want dan zou het zoeken een te langzame aangelegenheid worden.
Volgens woordvoerder David Barnouw is het plaatsen van foto's op internet een combinatie van service aan belangstellenden en bescherming van het materiaal. De foto's zitten nu weliswaar in zuurvrije hoezen, maar het is toch beter voor het behoud als ze definitief in de geklimatiseerde kelders van het NIOD worden opgeborgen.
Het NIOD is daarom druk doende alle ruim 100.000 foto's te digitaliseren. Ook overzichten van bibliotheek, knipseldienst en andere archieven komen op de nu in reconstructie zijnde site van het NIOD.
Bronnen: ANP, NIOD.
Het is een selectie uit de totale collectie oorlogsfoto's die het NIOD in bezit heeft. De 3000 foto's zijn nog maar een begin. Hoeveel er uiteindelijk op het internet zullen komen, staat nog niet vast. Voorlopig in elk geval niet alle 100.000, want dan zou het zoeken een te langzame aangelegenheid worden.
Volgens woordvoerder David Barnouw is het plaatsen van foto's op internet een combinatie van service aan belangstellenden en bescherming van het materiaal. De foto's zitten nu weliswaar in zuurvrije hoezen, maar het is toch beter voor het behoud als ze definitief in de geklimatiseerde kelders van het NIOD worden opgeborgen.
Het NIOD is daarom druk doende alle ruim 100.000 foto's te digitaliseren. Ook overzichten van bibliotheek, knipseldienst en andere archieven komen op de nu in reconstructie zijnde site van het NIOD.
Bronnen: ANP, NIOD.
De collectie van Bert Hartkamp, een van de grootste Nederlandse verzamelaars van fotografie, komt maandag bij veilinghuis Sotheby's in Amsterdam onder de hamer. Hartkamp verzamelde breed en met grote gedrevenheid. In een periode van 30 jaar bracht hij 60.000 foto's en 6.000 fotoboeken bijeen die hij in 1985 verkocht aan de Nederlandse Staat, die ze in depot gaf aan het Rijksmuseum Amsterdam.
Zaterdag geeft hoogleraar fotografie Colin Jacobson, bekend van het boek Underexposed, een lezing waarbij hij beelden uit de geschiedenis van de fotojournalistiek analyseert.
Amsterdam, FOAM, Fotografiemuseum (Keizersgracht 609)
Amsterdam, FOAM, Fotografiemuseum (Keizersgracht 609)
woensdag, november 06, 2002
Topschaatsster Monique Velzeboer moest na een ernstig ongeval haar sportcarrière beëindigen en wierp zich daarna op de fotografie. Ze richt zich vooral op reportages en portretten. Enige voorbeelden daarvan zijn te zien op haar site. Ook maakte zij onlangs een kalender met Nederlandse schaatsers, waarvan de opbrengst bestemd is voor het Liliane Fonds.
Monique Velzeboer


Monique Velzeboer
De Botanique in Brussel toont 120 foto's van Bruno Barbey (1941). Alle foto's zijn gewijd aan Marokko, in het bijzonder aan de stad Fez. Barbey maakt sinds 1966 deel uit van het vermaarde fotografencollectief Magnum. Marokko loopt als een rode draad door zijn rijkgevulde carrière. Barbey werd er geboren en bracht er zijn eerste levensjaren door. De tentoonstelling omvat 30 jaar aan reizen naar het geboorteland van de fotograaf en is een ware ode aan de Marokkaanse cultuur. Met eenvoudige middelen en zonder kunstgrepen vat Barbey een intieme blik op het dagelijkse leven.
Barbey toont een kleinschalige cultuur in harmonie, zo mooi dat het ongeloofwaardig wordt. Barbey kiest weloverwogen 'fotogenieke' plaatsen en activiteiten. Op niet één foto zien we een auto, alsof men zich in Marokko nog steeds per ezel of kameel verplaatst. Dat de wereld waartoe Barbey zich beperkt schitterende beelden oplevert, is op zich geen probleem, ware het niet dat dit typische Magnum-werk de kijker overtuigt van het sociaal-documentaire gehalte van de beelden. Deze tentoonstelling is echter geen venster op de wereld maar een verheerlijkend - haast politiek - statement.
Bron: Financieel-Economische Tijd.
Barbey toont een kleinschalige cultuur in harmonie, zo mooi dat het ongeloofwaardig wordt. Barbey kiest weloverwogen 'fotogenieke' plaatsen en activiteiten. Op niet één foto zien we een auto, alsof men zich in Marokko nog steeds per ezel of kameel verplaatst. Dat de wereld waartoe Barbey zich beperkt schitterende beelden oplevert, is op zich geen probleem, ware het niet dat dit typische Magnum-werk de kijker overtuigt van het sociaal-documentaire gehalte van de beelden. Deze tentoonstelling is echter geen venster op de wereld maar een verheerlijkend - haast politiek - statement.
Bron: Financieel-Economische Tijd.
dinsdag, november 05, 2002
In Vinger aan de pols praat Pia Dijkstra aanstaande zaterdag met fotografe Sarah Wong, die in het Sophia-Kinderziekenhuis in Rotterdam twee jaar de tijd kreeg om portretten te maken van zieke kinderen. Een boek met deze foto's wordt in november uitgegeven. Sarah Wong legde de levenslust en wilskracht vast van deze kwetsbare kinderen die trots poseren met hun pleisters, buisjes en slangetjes.
Zaterdag 9 november 21.55 Ned.1.
foto Sarah Wong
Zaterdag 9 november 21.55 Ned.1.

foto Sarah Wong
In Londen is gisteren de nieuwe Pirelli-kalender voorgesteld. De foto's werden in Italië genomen door de beroemde Amerikaanse fotograaf en regisseur Bruce Weber. In totaal passeerden 14 vrouwelijke modellen en twee adonissen voor Webers lens, waaronder Bridget Hall, Lisa Seifert, Heidi Klum en Sophie Dahl.
Met dank aan fotograaf Bruce Weber zijn de natte doorkijkbloesjes, opwaaiende niemendalletjes en met strandzand gepaneerde bruinverbrande billen dit jaar gewoon weer gerehabiliteerd. Pirelli mag dan tegenwoordig wel kunst wezen, het oog wil ook wat. Het is overigens diezelfde Weber die in 1998 voor een revolutie in de geschiedenis van het prestige-object zorgt door voor het eerst mannelijke modellen te portretteren. Ook die zijn dit jaar weer terug, met onder anderen de acteurs Alessandro Gassman en Enrico Lo Verso, bokser Richie La Montagne en model Jak Krauszer. Hoe mooi zij ook zijn, bij Pirelli draait het om de dames. Heidi Klum, Bridget Hall en Sophie Dahl (voormalig grote-maten-model en kleindochter van) zijn dit jaar het bekendste verzamelbloot.
De kiekjes zijn geijkt: jonge vrouw met dikke lippen likt sensueel aan ijsje of aardbei, rollebolt in de branding tegen het decor van een ondergaande zon of zit in te krap spijkerbroekje achterop de scooter van haar mediterrane minnaar. Foto's die niet zouden misstaan in een doorsnee-blootkalender, Bouquet-reeks of Hallmark-kaartenbak. Maar het is Pirelli, het is Bruce Weber, het is exclusief, dus het is kunst.
Bronnen: BBC, Algemeen Dagblad.
Met dank aan fotograaf Bruce Weber zijn de natte doorkijkbloesjes, opwaaiende niemendalletjes en met strandzand gepaneerde bruinverbrande billen dit jaar gewoon weer gerehabiliteerd. Pirelli mag dan tegenwoordig wel kunst wezen, het oog wil ook wat. Het is overigens diezelfde Weber die in 1998 voor een revolutie in de geschiedenis van het prestige-object zorgt door voor het eerst mannelijke modellen te portretteren. Ook die zijn dit jaar weer terug, met onder anderen de acteurs Alessandro Gassman en Enrico Lo Verso, bokser Richie La Montagne en model Jak Krauszer. Hoe mooi zij ook zijn, bij Pirelli draait het om de dames. Heidi Klum, Bridget Hall en Sophie Dahl (voormalig grote-maten-model en kleindochter van) zijn dit jaar het bekendste verzamelbloot.
De kiekjes zijn geijkt: jonge vrouw met dikke lippen likt sensueel aan ijsje of aardbei, rollebolt in de branding tegen het decor van een ondergaande zon of zit in te krap spijkerbroekje achterop de scooter van haar mediterrane minnaar. Foto's die niet zouden misstaan in een doorsnee-blootkalender, Bouquet-reeks of Hallmark-kaartenbak. Maar het is Pirelli, het is Bruce Weber, het is exclusief, dus het is kunst.
Bronnen: BBC, Algemeen Dagblad.
maandag, november 04, 2002
Het Franse openbaar ministerie eist een jaar celstraf tegen de Antwerpse stripteaseuse Fili Houteman. Zij zou zich opzettelijk hebben laten fotograferen tijdens een intieme ontmoeting met Daniël Ducruet, de ex van Stéphanie, prinses van Monaco. Ze had samengespannen met de fotograaf om grof geld aan de foto's te verdienen.
Update: De rechtbank van Nice heeft haar samen met fotograaf Stéphane de Lisiecki en zijn assistent Yves Hoogewijs veroordeeld tot € 35.000 schadevergoeding. Volgens de rechter is het drietal schuldig aan schending van het privé-leven van Daniel Ducruet. Fili had zich in 1996 in een niets verhullende amoureuze verstrengeling laten fotograferen met de (toenmalige) man van prinses Stéphanie van Monaco. Ducruet beweerde dat hij dronken werd gevoerd en Fili zei er geen idee van te hebben dat ze werd gebruikt.
Bron: Het Volk.
Update: De rechtbank van Nice heeft haar samen met fotograaf Stéphane de Lisiecki en zijn assistent Yves Hoogewijs veroordeeld tot € 35.000 schadevergoeding. Volgens de rechter is het drietal schuldig aan schending van het privé-leven van Daniel Ducruet. Fili had zich in 1996 in een niets verhullende amoureuze verstrengeling laten fotograferen met de (toenmalige) man van prinses Stéphanie van Monaco. Ducruet beweerde dat hij dronken werd gevoerd en Fili zei er geen idee van te hebben dat ze werd gebruikt.
Bron: Het Volk.
In de Telegraaf, het dagblad van 'wakker Nederland', stonden de twee AH-helden stoer op de foto met de armen over elkaar. Maar elke keer als ik deze mannen helden probeerde te vinden, bekroop mij een ongemakkelijk gevoel. Een gevoel dat maar moeilijk te omschrijven of uit te leggen valt. Was het het excessieve geweld waarmee ze die overvaller in elkaar hadden geslagen, de bijna hysterische wijze waarop deze mannen als helden gepresenteerd werden, of was het die heroïsche en zelfvoldane blik waarmee deze mannen in de lens van de Telegraaf-fotograaf keken...
Column Eindhovens Dagblad
Column Eindhovens Dagblad
De huidige fotografen kunnen er natuurlijk ook niets aan doen dat grote voetbalwedstrijden vrijwel altijd bij kunstlicht worden gespeeld. Dat neemt veel decormogelijkheden weg en de hinderlijke aanwezigheid van allerlei reclameborden komt de voetbalfotografie van nu evenmin niet ten goede. Maar ook vraag ik mij wel eens af of de voetbalfotograaf van 2002 nog wel voldoende oog heeft voor de voetballer-en-zijn-omgeving. Ik heb langzamerhand wel genoeg gekke bekken van dichtbij gezien, of duellerende reclamezuilen.
Daarom raad ik Jiri, Klaas-Jan, Hans, Robert, Raymond, Stanley, of welke top-voetbalfotograaf van nu dan ook aan de fotografie van de jaren vijftig en zestig nog eens te bekijken. Dan zullen zij doelmannen als spinnen in hun web zien en scorende midvoors met kerktorens op de achtergrond. Dat mis ik in de hedendaagse duelfoto's.
Matty Verkamman in Trouw.
Daarom raad ik Jiri, Klaas-Jan, Hans, Robert, Raymond, Stanley, of welke top-voetbalfotograaf van nu dan ook aan de fotografie van de jaren vijftig en zestig nog eens te bekijken. Dan zullen zij doelmannen als spinnen in hun web zien en scorende midvoors met kerktorens op de achtergrond. Dat mis ik in de hedendaagse duelfoto's.
Matty Verkamman in Trouw.